Gmina Branice

Załatw sprawę w urzędzie przez Internet

Załatw sprawę w urzędzie przez Internet

Od 9 czerwca będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu, w tym przesłać elektronicznie do urzędu wnioski m.in. o „becikowe”, o stypendium szkolne, czy dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Będzie to możliwe dzięki usłudze bezpłatnego podpisu elektronicznego, czyli Profilu Zaufanego na ePUAP. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało bezpłatną metodę potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Wystarczy założyć konto użytkownika na platformie ePUAP.

Czym jest Profil Zaufany ePUAP?

Profil Zaufany ePUAP to bezpłatny podpis elektroniczny, dzięki któremu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu. System zidentyfikuje osobę, która ten podpis wykorzystuje. Cały proces zastosowania profilu będzie odbywać się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Profil Zaufany ePUAP spełnia funkcje podobne do oferowanych obecnie komercyjnych podpisów elektronicznych.

W jaki sposób będzie można założyć Profil Zaufany ePUAP?

Należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie profilu w jednym z urzędów (czyli tylko raz trzeba będzie się udać do odpowiedniego punktu). W wybranym urzędzie przedstawiamy urzędnikowi dokumenty potwierdzające nasze dane osobowe, a ten porównuje je z tymi, które wprowadziliśmy do systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status Profilu Zaufanego.

Dane osobowe można potwierdzić w punktach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach, a także w tych urzędach gmin, które zdecydują się na ich prowadzenie. Obecnie takich punktów jest 564, w tym m.in.: 399 urzędów skarbowych, 16 urzędów wojewódzkich i 18 ich delegatur oraz 4 oddziały ZUS i 127 konsulatów.

Sposób działania

Profil Zaufany ePUAP działa jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go Profilem Zaufanym ePUAP, a następnie wysyła wniosek do urzędu.

Profil Zaufany ePUAP będzie bezpłatny, dostępny dla wszystkich osób, które założą konto na portalu ePUAP.

Urzędy same zdecydują, które usługi będą świadczyły z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl) to system informatyczny służący udostępnianiu obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom usług administracji publicznej drogą elektroniczną.

Gmina Branice
ul. Słowackiego 3
48-140 Branice
tel.: 77 4868 192
fax: 77 4868 230
e-mail:
Projekt i realizacja: netkoncept.com
Licznik wizyt: 2051612 | 80134 | 5724