Zmiany przepisów dotyczących wycinki drzew !!!
W związku ze zmianami ustawy o ochronie przyrody, informujemy że:
1. Wprowadzono obowiązek uzyskiwania zezwoleń na usunięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:
a) 35 cm – w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 25 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Obowiązek ten zastąpił dotychczasowy wymóg uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew w wieku powyżej 10 lat.
2. Zniesiono obowiązek uzyskiwania zezwoleń na usunięcie krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni.
Zarządcy (administratorzy) nieruchomości będą musieli przed ustaleniem trybu postępowania określić, czy teren, na którym rośnie krzew wymagający usunięcia jest pełniącym funkcje publiczne terenem urządzonym.
3. Z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów wyłączone zostały złomy (drzewo lub krzewy złamane w wyniku działania czynników naturalnych) lub wywroty (drzewo lub krzewy wywrócone w wyniku działania czynników naturalnych). Do usunięcia złomów lub wywrotów będzie można przystąpić po oględzinach terenowych przeprowadzonych przez organ właściwy do wydania zezwolenia
4. Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu powinien zawierać dodatkowo
1) usunięcia gałęzi obumarłych lub nadłamanych;
2) utrzymywania uformowanego kształtu korony drzewa;
3) wykonywania specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa.
W przypadku wykonywania zabiegu, o którym mowa w pkt 3, zlecający wykonanie specjalistycznego zabiegu powinien posiadać dokumentację, w tym dokumentację fotograficzną, wskazującą na konieczność przeprowadzenia takiego zabiegu i przechowywać ją przez okres 5 lat od końca roku, w którym wykonano zabieg.
Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony traktowane będzie jako uszkodzenie drzewa, a w wymiarze przekraczającym 50% korony jako jego zniszczenie, kwalifikujące się do wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu. Informacja ta powinna umożliwiać zgłoszenie w terminie co najmniej 30 dni od dnia jej ogłoszenia uwag do spółdzielni lub zarządu wspólnoty, dotyczących usunięcia drzewa lub krzewu. Osoby upoważnione do występowania w imieniu spółdzielni lub wspólnoty z wnioskiem o usunięcie drzewa lub krzewu zobowiązane są do złożenia oświadczenia o udostępnieniu informacji pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Załączniki
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.pdf (924,98KB)